Muziekles

Waarom muziekles? 

Uit onderzoek blijkt dat muziek maken goed is voor de hersenen. Dit komt o.a. doordat je hersenhelften goed leren samenwerken. Meer daarover in het boekje “Muziek maakt slim” van H.G. Bastian. 

 

Wetenschappelijke conclusies
Hieronder vindt u vier belangrijke conclusies van een zes jaar durend wetenschappelijk onderzoek op Berlijnse scholen door Prof. H.G. Bastian naar effecten van muziekbeoefening op leerprestaties van kinderen:

>> Kinderen met een gemiddeld IQ ontwikkelen zich de eerste jaren op de basisschool op een zelfde manier. Na vijf jaar op school en vier jaar uitgebreid muziekles vertonen de kinderen op de muziekactieve basisscholen een significant hoger IQ.

>> Het IQ van kinderen van de op muziekgerichte scholen die reeds bij aanvang van het onderzoek een bovengemiddeld IQ hadden, neemt na vier jaar les in solo- en ensemblespel duidelijker toe dan dat van vergelijkbare kinderen uit de controlegroep zonder verder muzikale vorming.

>> Sociaal zwakke en in hun cognitieve ontwikkeling achterlopende kinderen (met een lager IQ dan gemiddeld) profiteren ook van uitgebreid muziekonderwijs. Hun IQ neemt met de jaren toe, wat voor kinderen met een lager IQ dan gemiddeld zonder muziekonderwijs niet gezegd kan worden.

>> Leerlingen van de basisschool die gedurende hun gehele schooltijd extra muzieklessen hebben gekregen, blijken over een twee maal hoger acceptatieniveau te beschikken, dan leerlingen die weinig tot geen muziekonderwijs kregen. Bij deze eerste groep blijkt men beter en makkelijker de medemens te kunnen respecteren dan bij de tweede groep.

* bron: Muziek maakt slim, H.G. Bastian

Voor wie? 

In de afgelopen 12,5 jaar heb ik nooit iemand hoeven weigeren, iedereen is welkom om op z’n minst een poging te wagen verder te komen op een muziekinstrument. 

Ik heb ervaring met het jonge kind vanaf 4 a 5 jaar, volwassenen en ook ouderen (mijn oudste leerling begon op zijn 95e met accordeonles). Kinderen met een rugzakje zoals autisme zijn ook vaak prima op hun plek bij mij. 

Het is mogelijk een gratis proefles aan te vragen, tijd om even kennis te maken met elkaar en een begin te maken op het instrument. Twijfel je nog om voor langere periode muzieklessen af te nemen? Neem dan de proefperiode van 6 lessen. Meer info bij tarieven. 

Algemeen

In de muzieklessen is aandacht voor o.a. houding, techniek, samenspel, muziektheorie, ook maak ik gebruik van de app EARZ waar leerlingen gratis gebruik van mogen maken. In deze app train je noten lezen, ritmes herkennen, instrumenten- en stijlen herkennen, d.m.v. spelletjes, de spelletjes worden steeds iets moeilijker. 

Met een accordeon heb je een orkest op schoot. Met dit veelzijdige instrument kun je heel veel verschillende stijlen leren spelen. 

Moeilijk? De uitdaging zit hem in de bespeling met twee handen maar ook de voering van de balg. Drie dingen tegelijk dus. 

Ook wel, diatonische accordeon, genoemd. Een licht en handzaam instrument met vaak toch een volle klank. 

Moeilijk? De moeilijkheid zit hem in het wisseltonige (net als bij een mondharmonica) Omdat bij duwen en trekken op dezelfde knop een andere klank klinkt komt er nog een extra dimensie bij. 

Een keyboard is geen digitale piano zoals veel mensen denken. Op keyboardles leer je o.a. over de functies van het instrument, de verschillende stijlen in begeleiding, bediening van het akkoordgedeelte. 

Met de piano kun je veel kanten op, denk aan klassieke muziek, popmuziek jazz of blues. 

Uitgangspunt in de lessen is de bespeling van het akoestische instrument: hoe krijg je door de juiste techniek de juiste klank uit het instrument. Het is geen probleem thuis te oefenen op een goede digitale piano, voordeel is vaak de aansluiting voor een koptelefoon. 

Naast mijn werk als muziekdocent ben ik organist van de Protestantse gemeente in Laren (Gld). Op het Führer orgel wat daar staat kan ik ook orgellessen verzorgen. 

Het kerkorgel is de koning der instrumenten, dit schijnt een citaat te zijn van W.A. Mozart. Naast dat je het instrument vol en machtig kan laten klinken, kan het ook zeer lieflijk en zacht klinken en vanalles daartussen. In de lessen leer je over de verschillende mogelijkheden in registratie. (het gebruik van registers) 

Moeilijk? Motorisch uitdagend omdat je na een tijdje ook je voeten gaat gebruiken op de pedalen. 

Hieronder de locaties waar ik muzieklessen geef.

Op maandag geef ik les in de IJsselvilla (Deventer) 

Op woensdag geef ik les in de Ichtuskerk (Colmschate)

Op vrijdag geef ik les in Kulturhus ‘t Kruispunt in Laren (Gld)